21 maj 2009

Resultat och diskussion

Så, jag gav inte upp inatt för att jag hade tråkigt. Jag har varit mer produktiv de här dagarna än jag har varit under hela den här terminen. Jag har pluggat, läst böcker (eller serietidning, beror på hur man ser det) och skrivit ofantliga mängder. Till på köpet har jag umgåtts mer med folket här och jag känner inte att jag har offrat så mycket för att få detta.

Jag gav upp inatt för jag insåg att jag inte hade lämnat Internet. Jag hade bara (med våld) ändrat mina vanor. Det var ingen vits att fortsätta att inte skriva blogg, inte läsa nyheter och inte kolla mail när jag samtidigt använde Skype och MSN, klickade på länkar och ombads öppna nya mailkonton (för att motverka svininfluensan tror jag det var).

Jag lämnade inte Internet för jag kan inte lämna Internet. Jag tror inte någon som fungerar i dagens samhälle kan. Jag kan låta bli att använda det, det är mitt beslut, men jag kan inte lämna det för alla förväntar sig att man ska vara där. Man förväntas maila saker, ta reda på saker och hämta saker från Internet.

Det var ordet netrosexuell som fick mig att starta det här från första början och trots misslyckandet kan jag säga att nej, jag är inte netrosexuell. Jag älskar Internet, men jag inte netrosexuell, jag är patriot!

Jag besökte Internet för första gången någon gång i mitten på 90-talet (första hotmail-adressen och icq, någon mer?) och flyttade in några år senare (lunarstorm, bara jag?). Sen dess har jag flyttat runt på olika delar av Internet. Jag bodde länge på Syskonskapet.se och för tillfället anser jag att jag bor i bloggosfären, men jag tar många korta turer på annat håll. Dock vägrar jag fortfarande att tvångsförflyttas till Facebook...och jag förstår inte varför alla är och turistar på 4chan...men jag är inte så mycket för sol- och badresor heller.

Internet är mitt andra hem, en plats där jag finner trygghet och identitet. Internet kan jag också besöka var än jag än är i den fysiska världen och (än så länge) ter det sig lika vart än i världen jag vänder. Om jag inte far till Kina...?

Att säga att jag inte ska vara på Internet är som att säga att jag inte längre ska vara svensk, ändå vill jag inte säga att det jag har gjort de senaste dagarna har varit bortkastat. Tvärt om! Jag uppmanar alla att försöka lämna Internet en stund bara för att se alla gånger man går och använder Internet i vardagen. Alla de där gångerna som man inte längre tänker på (många är vi som befunnit oss i situationer som: "TV.nu ligger nere, hur ska jag då veta när programmet börjar?" eller "Men! Hur har de tänkt att jag ska kunna betala interneträkningen om jag inte kommer ut på banken?!") utan det bara går på automatik.

Här är listan på saker jag inte gjort på Internet sen i söndags:

  1. Tagit reda på vem Faust var och vilken pakt han slöt
  2. Letat upp varför Mark David Chapman identifierade sig med huvudpersonen i Catcher in the rye.
  3. ...och vad han citerade när han skjutit Lennon.
  4. Slagit upp hur Matteus 5:48 -> låter på svenska.
  5. Kollat vilken växlingskurs jag tog ut pengar på.
  6. Bekräftat orden i en sångtext.
  7. Kollat öppentider.
  8. Tagit reda på vilket år första aidsfallet bekräftades i Sverige.
  9. Kollat upp Kalixs riktnummer.
  10. Räknat ut hur det skulle komma sig att Storbritannien skulle kunna ha en 16-årig drottning 1997.
  11. Slagit upp ett antal engelska ord.
Låter kanske inte som så mycket, men vissa saker gjordes många gånger, eller gjordes inte många gånger kanske snarare, och det var ändå minst 11 tillfällen när jag bara hade tänkt öppna Internet för att ta del av den enorma kunskapsbank som finns här. Vissa utav sakerna låter helt absurda, jag vet, men det spelar inte så stor roll. Det är sånt som skulle ha gjorts och varit avklarat på mindre än någon minut, men nu eftersom jag inte hade Internet så gick det inte.

Jag har lärt mig mycket om mina internetvanor under de här dagarna och ännu mer om hur jag ser på Internet. Så jag är ganska nöjd, även om jag inte kunde följa det hela vägen ut.

/Elin

I'm waiting for the day when, if you tell someone 'I'm from the internet', instead of laughing they just ask 'oh, what part?'

2 kommentarer:

  1. Internet, lite mer mmm i livet.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du är tillbaka. Dessutom med en ökad självkännedom. Tänka sig hur man lär sig saker om sig själv. jag har sagt det tidigare, jag älskar ditt ätt att beskriva saker i skrift.

    SvaraRadera