18 juli 2009

Glömde bort kvinnan i provhytten!

Glömde ju bort att berätta det lustigaste med hela mitt besök i Tokyo idag. Jag provade kläder två gånger inne på Forever 21, på två olika våningar. Andra gången var det till min förvåning en utlänning som var provrumsansvarig (med "utlänning" menar jag i det här fallet: vit, västerländsk kvinna), men hon försvann just som jag kom dit. Istället kom floor managern och frågade på helt okej engelska (men stark asiatisk brytning) om jag ville prova och hur många av plaggen i väskan jag ville prova. Just när jag svarat, på engelska, det blir alltid på engelska när någon börjar prata engelska med mig, kom utlänningen tillbaka, tog mina kläder till provhytten och stängde dörren om mig.

Provade, bestämde mig för storlekar, kom ut, möttes av utlänningen som pratade till mig på japanska! Vilket ledde till att jag svarade på japanska. Jag undrar hur det här kom sig, om kvinnan kanske inte kunde engelska eftersom alla japaner i Tokyo verkar göra sitt bästa för att prata engelska med alla som inte ser ut som asiater, om hon inte var säker på ifall jag kunde engelska (varför då japanska skulle vara ett bättre alternativ vet jag inte) eller kanske är hon bara helt inslagen i sin arbetsroll att hon inte vet hur hon ska hantera situationerna på engelska?

Eller kanske anser hon bara att det är artigast att börja prata med alla på japanska och sedan prata engelska om japanskan inte funkar? Jag förstår som sagt inte, men det är roligt när så många av utbytesstudenterna blir arga på japanerna för att de inte tror att vi kan prata japanska och istället försöker med engelska direkt. Själv tycker jag att dessa utbytesstudenter är dumma och jag tycker man ska uppskatta japanernas försök att faktiskt vara tillmötesgående. Det är bättre än amerikaner som pratar engelska högt och långsamt till utlänningar.

...på tal om att kunna japanska förresten, när jag beställde en "100% Kona" (kona = en speciell kaffeböna) idag så var jag på vippen att få något med mango och någon annan frukt...så bra är mitt japanska uttal :P

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar