26 juli 2009

Vampire Café

Tofu ville till Tokyo och göra något som man inte kan göra någon annanstans än i Tokyo (läs: något man inte kan göra i Leipzig), så jag och Andrea bestämde att vi skulle gå och äta middag på en restaurang med vampyrtema i Ginza. Enligt bloggen där vi hittade det så var det svårt att hitta, så jag ritade karta, tog ordentligt reda på riktmärken och vilken utgång vi skulle ta från Ginza station, B3 som för övrigt ligger i Armani-huset. När vi väl kom dit var det stora problemet att sammanstråla med Andrea som varit i Tokyo hela dagen och som har sämre lokalsinne än två norrköpingsbor jag känner. Tack vare min utmärkta karta och tidsplanering (vi var i Ginza 37 minuter innan vår reservation) så kom vi bara 4 minuter sent enligt min klocka.


Japp, det ÄR en kista i förgrunden.

Menyerna

Titta så mycket hår jag har!

Nu är det så att jag tog kort på mer mat, men tyvärr fick min kamera för sig att göra allt annat blurrigt och den enda av de andra som tog kort på maten (Tofu) vägrar vara ute på msn just nu så jag uppdaterar senare. Maten var riktigt bra faktiskt. Det var inte en "wow, omg, det här är det bästa jag ätit!", men helt klart en "det här var riktigt bra...synd att vi inte fick mer"...och självklart, japanska storlekar på det mesta. Dock var uppläggningen helt klart värd priset enligt lättroade lilla jag.

Maru och Andrea med drinkmenyn. Jag var dock den enda som tog en drink, denna vita jungfru:


Alla trevliga upplevelser kan ju dock förstöras av en surpuppa som var förvånad över att det kostade kring 1000 yen för en portion. Hur man nu kan förvänta sig något annat av en temarestaurang i Ginza...det kan man ju undra. Personligen anser jag att det var billigt i jämförelse med izakayor som jag varit på. Avskyr verkligen hur en person förstör för alla på det viset genom att bara tjura ihop.

Eftersom jag var den enda som haft vett att äta ordentligt före så var jag också den enda som var mätt när vi gick därifrån (det blir ju lätt så när man vägrar beställa in mer mat eftersom det är "för dyrt") och istället tog vi tåget till Akihabara (eftersom Maru fick för sig att han ville se otaku som dansade på gatorna...? ) där surpuppan och hennes pojkvän gick till Tenya, medan vi andra gick till ett café eftersom vi inte orkade med henne längre (eller det var min och Tofus ansledning, de andra kände bara inte för friterad mat).

Vi hamnade på en "bakgata" i Akihabara, på en uteservering där det blåste lite, och vi satt och bara lyssnade till tystnaden, det artificiella vattenfallet i närheten och killgänget som spelade kort vid bordet bredvid. Det var varmt och frifullt...inget gnäll...bara Japan, utomlands, lite avskedskänsla och kaffe.


Här är alla utom surpuppan (älskar att skriva blogg på svenska förresten) i trappan på väg ner i stationen, genom Armanihuset. Vi är rätt söta eller hur?

Från vänster: Andrea, Maru, Weston, Brian, Tofu och Jag.

/Elin

P.s. Vampyrerna glittrade inte D.s.

P.p.s. För alla som känner för en gothinspirerad kväll i Ginza (eller bara undersöka stället mer) så är det här deras hemsida:
銀座レストランヴァンパイアカフェ D.s.

4 kommentarer:

  1. Klart att de inte glittrade, det är ju inte soligt inomhus. Dumsnut! ;)

    SvaraRadera
  2. Vad underbart långt hår du har! Helt otroligt! =) Det är knappt så att man känner igen dig! Lova att inte klippa dig innan hemresan, annars kommer jag kanske inte till Arlanda iaf...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Långt och långt?
    Vem var surpuppan!? ;D
    Och; Why on God's green earth skulle vampyrerna glittra?!? De är väl inte pixisar (http://www.youtube.com/watch?v=mOyKELtKt3U&feature=related 0.06-0.16) heller???
    Btw; Det väcks ett enormt ha-begär i mig när jag ser bilder på lady lovely locks-leksaker, jag tror det härstammar från yngre dagar ;).

    SvaraRadera
  4. Ooh långt hår :D Jag har förresten inte klippt mej än...stolt :D

    Förresten vilka är de andra Norrköpingsborna? Trodde bara du kände oss ;)

    SvaraRadera