05 juli 2009

Olika typer av allmänbildning

Eftersom jag faktiskt inte har lämnat sängen idag så tänkte jag att jag kunde ju skriva något vackert och filosofiskt. Eller i alla fall något jag har gått och funderat på i några dagar och det är allmänbildning. Jag varnar för ett långt inlägg, men jag behövde fördriva mycket tid...om ni bara vill ha poängen, hoppa till det feta längre ner.

Jag anser mig vara en av de mest allmänbildade människorna jag känner. Ödmjukt och bra så där ni vet, men när annars vettiga människor tycker att jag spoilar Troja för att jag säger att "det är ju lite synd att man vet att grekerna vinner" så blir man ju less. Enligt mig är det lika självklart som att säga att det är synd att Titanic sjunker, att Apollo 13 aldrig landar på månen eller att Tyskland förlorade andra världskriget.

Jag anser också att man ska veta när Olof Palme dog, när Tjernobyl sprängdes, varför vi firar nationaldag 6 juni (men jag kan nöja mig med att man vet ATT vi firar den då), var förra och nästa OS ska hållas, samma med fotbolls VM och EM, när världskrigen var (och generel utgång), hur många gånger Sverige vunnit ESC, Sveriges stadsministrar från året man föddes i alla fall (tack vare sossarna är det lätt för oss 80-talister), ett antal amerikanska och franska presidenter, brittiska premiärministrar och tyska förbundskanslers, IB-affären, Watergateskandalen, hur EU fungerar (och ännu viktigare, hur Sverige styrs), Alfred Nobel, Carl von Linné, Europas huvudstäder, varför kor är heliga i Indien, att den kristna, judiska och muslimska guden är samma snubbe och mycket, mycket mer...

Handen på hjärtat så faller jag på ganska mycket här...framförallt utländska politiker är inte min grej och jag har inte så djuptgående kunskaper i vare sig IB-affären, Watergate eller EU.

Jag accepterar att folk inte vet hur det blev att vi gick i union med Norge (men man ska veta att vi var i union med Norge), vilken kung som förlorade Finland (men ATT vi förlorade Finland kan ju var kul att veta), vem som planerade den franska kungafamiljens flykt från Paris 1791 (men är det för mycket begärt att veta när den franska revolutionen ägde rum?) eller varför vi kallar Ryssland för Ryssland...för det här är mina spetskunskaper, även om det är tillräckligt med allmän kännedom för att jag inte förvånas över att folk vet det (eller börjar samtals som om folk hade vetat om det).

Det är dock så jag värderar allmänbildning, jag ser det som SO-ämnena i skolan, plus NK A och recent events. Jag vet att många har en annan syns på det här, framförallt Cedric och jag brukar kunna föra diskussioner om vad som är allmänbildning och inte eftersom han tycker skådespelare i Bond eller fotbollsspelare i diverse lag är mer allmänbildning än romerska gudar och varför svenska flaggan är blå och gul. Det är å andra sidan han som fått mig att utöka min allmänbildning med just fotbollsspelare och diverse skådespelare (även om jag tycker det ligger på nivån "varför vi var i union med Norge"-nivå)...och jag fortsätter hävda att jag är en av de mest allmänbildade människor jag känner.

Det här är dock inte poängen jag hade tänkt göra med den här bloggposten. Det var bara för att få in lite definition och säga att jag är bäst. Två gånger till och med.

Jag började fundera på det här när jag fick höra att Tofu hade pratat med en australiensare om andra världskriget. Tofu hade haft en bild av Hitler uppe på datorn och australiensaren hade sagt sig känna igen personen på bilden, men visste inte vem han var.

Vidare ser Andrea på Vänner med Maru för att han ska lära sig hur man faktiskt pratar engelska istället för hur man bara pratar den som man läser den. De kom till avsnittet när Joey ska byta till ett artistnamn och Chandler lurar honom att byta till Josef Stalin. Andrea tyckte det var elakt och roligt medan Maru inte alls förstod eftersom han inte visste vem Stalin var. Inte ens när han fick se det skrivet i kanji på kinesiska wikipedia.

Jag tyckte båda sakerna lät totalt chockerande. Hur kan man inte veta vilka Hitler och Stalin är? Fast sen slog det mig att Australien var väldigt lite inblandat i andra världskriget överhuvudtaget...och vad gjorde Stalin egentligen i Taiwan? Dessa argument gick inte hem hos vare sig Tofu eller amerikanarna när jag la fram dem och jag höll väl med om att visst, kanske var det där saker som man skulle veta i alla fall för vi vet ju hur Mao ser ut...tre blanka ansikten såg på mig och jag kände för att slå alla med en historiebok i huvudet. De visste inte hur Mao ser ut...växande huvudvärk någonstans bakom näsroten.

Vidare så blev vi tillfrågade på en annan lektion vem som var president i USA under första oljekrisen, självklart var det amerikanarna som fick frågan, men ingen kunde svara på det. Ungerskan suckade och tyckte de var dumma som inte kunde sina egna presidenter...jag frågade om hon visste vem som varit stadschef i Ungern vid den tiden och det kunde hon inte heller svara på...Varför skulle det vara viktigare för amerikaner att kunna sina presidenter än för oss andra att kunna våra gamla stadschefer?

Självklart kan inte allmänbildning i olika delar av världen innefatta samma saker och allt som vi ser som självklart är inte självklart för människor i andra kulturer och med annan historia. Hur mycket "allmnbildning" har inte dessa människor som jag saknar? Jag har nyss fått lära mig varför Kina tycker att de äger Taiwan trots att Taiwan är en erkänd stat och varför falun gong förbjöds i Kina. Hur mycket mer finns det inte som alla människor i Taiwan antas veta men som jag inte vet? Hur mycket finns det inte att veta i Japan? Skit i Hitler, hur många svenskar kan på rak arm säga vilken som är huvudstaden i Australien? Eller vad deras president heter? Eller vilken som är deras nationalsport?

Det finns så mycket trivialt som jag mycket hellre fyller mitt huvud med än hur man böjer (japp, böjer...hade varit så kul att prata japansk grammatik med morfar) japanska adjektiv eller följer ett beslutsträd...

/Elin

8 kommentarer:

  1. Jag har kommenterat det förut, men gör det igen. Det är fantastiskt underhållande att läsa vissa av dina inlägg. Detta är ett sådant klarsynt förvirrat inlägg med många kloka saker som man kan diskutera sönder.
    stanna i sängen fler dagar du ifall du blir så här kreativ. // pappa

    SvaraRadera
  2. Haha jag anser det vara fusk att säga att historiska händelser är allmänbildning när man är en historia-nörd ;)

    SvaraRadera
  3. Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst? eller? ;)
    /Näst bäst i familjen

    SvaraRadera
  4. Pfft! Jag vet minsann vem det inte gick bra för när vi spelade TP på min inflyttningsfest...

    (Tack och lov var det inte mycket svensk renässanshistoria eller presidenter från andra sidan jordklotet med där.)

    SvaraRadera
  5. Hehe, underhållande läsning (både inlägget och kommentarerna)!
    Jag ser redan fram emot hösten i Linköping och all ny idrotts-, musik- och film-allmänbildning som jag ska lära dig. Och det får gärna bli TP-kvällar och liknande också så att även jag lär mig någonting nytt och vettigt/viktigt!

    PS:Canberra, Kevin Rudd (premiärminister, ej president) och australisk fotboll. =)

    SvaraRadera
  6. Inte australiensisk? Och jag tror ändå mer på Jonas cricket eller att det är rugby...sen har jag för mig att det inte gick så bra för någon överhuvudtaget under den TP-svängen Anders ;)

    SvaraRadera
  7. Australisk fotboll, det säger wikipedia också. Och då måste det stämma.

    SvaraRadera