17 juli 2009

Special Report for Essner-san

Har jag sagt hur mycket jag tycker om min kemilärare? Idag fick jag instruktionerna för rapporten jag ska göra istället för att skriva slutprovet den 7 augusti (det är ju lite svårt att vara på plats då faktiskt).

Idag medan jag plockade ihop mina grejer efter lektionen (och byggde snygga keigo-meningar i huvudet för att kunna prata med läraren sen I might add) kom han fram till mig i sin jakt på närvarolistan och sa något väldigt lågt på japanska som jag antar betydde att han hade med sig mina instruktioner. Jag nickade och sa att jag förstod (fast det enda jag hört var -masu i slutet av allt han sagt). Detta ledde till att jag tappade bort all min keigo, men jag tror inte han brydde sig så mycket i det...och sen sa jag inte mycket mer än "ja, jag förstår" och "tack" (något som helt plötsligt fick världens svenskaste dialekt upptäckte jag när jag sagt det).

Eftersom jag varit så dum att jag pluggat på svenska till senaste provet hade jag hejvilt blandat in japanska substantiv i min engelska text eftersom jag helt enkelt inte visste vad reaktant eller lösningsmedel hette på engelska, men, märkligt nog kunde kanjina. Detta resulterade i att mina instruktioner nu är skrivna på både engelska och japanska!

Det består av 5 frågor om de tre sista kapitlena, så det här tror jag ska gå bra. Inte minst då jag har lång helg, hela fyra dagar!

I morgon ska jag börja!

/Elin

3 kommentarer:

  1. Hej hej Elin! Har du fått mitt mail än? Klumpig som jag är har jag säkert skickat det helt fel men det stod i princip att jag gärna vill köpa dina grejer så om du skickar priset (inte för dyrt hoppas jag hehe) och ditt kontonr så ska jag skicka pengarna. Dessutom undrade jag över förvaringen av grejerna tills vi kommer i oktober. Ha det så bra!

    //Helena Lau
    helenaunis@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Rätt att börja i tid ;)

    SvaraRadera
  3. Haha jag vill bara önska dej lycka till med rapporten och att du startar i tid (mest det senare kanske) :D

    SvaraRadera