10 juli 2009

Rapport i kemi väntar!

Eftersom jag nu far hem två dagar innan sista tentan har jag fått i uppgift att skriva en rapport istället. Jag får veta på fredag vad den ska vara om eftersom han ville skriva en beskrivning på engelska till mig. I mitt stilla sinne undrar jag om han blev förvirrad över att jag skulle "fara hem" till Sverige, för han såg så märkligt på mig när jag sa Sverige. Kan ju ha varit min allmänna japanska också...men det skulle å andra sidan inte förvåna mig jättemycket om han antog att jag var amerikan. Det är ju vad de brukar göra.

Förresten, jag har väl berätta om hur lätt det var att höra andra människor prata svenska när man går på bullriga gator i Tokyo? Det är sånt där som man bara snappar upp vare sig man vill eller inte. I vilket fall som helst så gäller samma sak när man bläddrar i japanska böcker och det mitt i all text står: Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget. Har aldrig hört talas om företaget, men tillsammans med General Electric Company gjorde de något med diamanter som förärade dem en plats i min japanska kemibok.

Att kalla det ASEA gör det lite mer bekant, tycker ni inte? 50% av ABB är det enligt Wikipedia, för att inte tala om att de hade ett hakkors som logotyp fram till 1933 när de bytte för att inte förknippas med tyska NSDAP...smart drag.

Så, det är alltså detta jag kommer ta med från kursen i kemi: ASEA hade ett hakkors som logotyp en gång i tiden. Lite som att René Descartes (aka han som kom på kartesiskt koordinatsystem, för på svenskt 1600-tals latin hette han Kartesius) dog i lunginflamation i Stockholm när han var och hälsade på drottning Kristina.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar