27 juni 2009

Alla barnen for till Tokyo...

...utom Elin och Maru som hade språkträning på Coco's!

Ja, eftersom alla andra tyckte att det var kul att springa runt i Tokyo idag (något som jag undvek eftersom det var apvarmt och jag inte alls hade lust att plåga mig igenom det tillsammans med sju andra människor) och bara jag och Maru var hemma i Inage bestämde vi att vi skulle göra slag i saken och faktiskt ha vårt engelska-japanska utbyte på riktigt.

Så vi knatade iväg till Coco's för att äta middag och leka drinkbar. Jag tror att vi båda var ganska nervösa eftersom vi inte fört så många konversationer tidigare och aldrig någonsin utan Andrea eller Tofu i närheten som kan hoppa in som översättare. Jag har ju också funderat på hur bra jag egentligen skulle tycka om Maru om jag verkligen kunde prata med honom...vilket i sig är en jättekul fundering tycker jag.

Allt gick jättebra! Från att prata om vad vi skulle beställa, till att hjälpa varandra med ord, till att totalt missförstå varnadra, till att hitta på ämnen att prata om, till att fuska...Vi klarade oss jättebra...Jag är så imponerad över våra språkkunskaper just nu så ni skulle bara veta!

Våra samtal går under parollen: Yes we can! (kanske taget från en viss amerikans pressidents valkampanj) och nu kan vi också ändra det till Yes we did! och som vi gjorde! Våra största problem var när jag fick för mig att prata om norrsken eller hur svenska universitet fungerade. Bara jag som valde svåra ämnen...och jag insåg åter igen (glömmer alltid bort det mellan gångerna) hur otroligt exotiskt det är med norrsken! Jag är den ena person som Maru känner som har sett norrsken och han ville veta hur det känns att se norrsken...my answer became the diappointing: jag har sett det så många gånger att det inte är mer speciellt än att titta på stjärnorna...kanske lite ovanligare och man stannar ju upp och säger "åh, norrsken", men jag gjorde det lätt för mig på japanska. Inte minst eftersom engelska är mitt andraspråk och japanska hans andraspråk...men det gör oss nog ännu duktigare tycker vi!

Det var länge sedan mina stämband var så trötta...inte sen jag började ha engelska som vardagsspråk...vi tillbringade nästan 3 h tillsammans och nu kan jag säga att jag gillar Maru! Vi kan helt klart vara kompisar nu när vi kan prata med varandra också. Yes we can!

/Elin

2 kommentarer:

  1. Haha...bra att du listar ut det såhär på sluttampen ;)

    SvaraRadera
  2. ...utom Elin, för hon var tråkio! :D :D ;D

    Shit, vad nöjd jag är med mitt skämt! ;p

    SvaraRadera