01 juni 2009

Terra 1, Terra 2, T-salarna, U-salarna, skrivsalen...

Jag hade mid-term i spelteori idag. Det är alltid med lika mycket ångest jag går till tentor i riktiga ämnen i Japan eftersom jag vet att jag inte har pluggat nog och om jag varit i Sverige hade jag hoppat över att gå överhuvudtaget.

Under hela lektionen jag hade innan satt jag och dividerade med mig själv ifall det ens var värt att gå, men jag gick och oj vad värt det var!

Inte så mycket för resultatet, men för bara ytterligare en upplevelse i hur det är att skriva tenta vid Chiba University. Det här var femte ämnet jag skrivit tenta i (innan har det varit finanskursen, japanskakursen, kemikursen och japansk kulturkursen). Jag tror det enda som har varit gemensamt för alla fem är att jag har behövt skriva namn på pappret jag lämnat in.

Dagens tenta var på 40 minuter, efter att vi haft 40 minuters föreläsning om nästa del i kursen, och bestod av 4 frågor som man skulle svara på på ett separat svarspapper. Inga uträkningar eller motiveringar krävdes. Korta koncisa svar, vilket kanske är en bra sak när man bara har 40 minuter, men som inte hjälper när det tar ca 5 minuter att förstå varje fråga och sedan lite tid att räkna och fundera även om man bara behöver leverera svaret.

De japanska studenterna verkade också förvånade över att vi promt skulle ha föreläsning innan vi hade tenta, så det var inte bara något jag missförstått. Till min blandade glädje och förtvivlan hann de flesta japaner inte heller svara på mer än 3 frågor medan jag bara hann svara på 1½ (due to dåligt pluggande). Ändå fick vi ha våra anteckningar (men böcker var förbjudet) och jag fick ha min ordbok efter att han kollat lite på den.

Tentan (och lektionen) slutade med att läraren reste sig upp från längst fram i salen och sa "Sluta!" (eller "Var snäll att sluta"), "Skriv inget mer!", och sen fick vi gå fram och lägga svarspappret längst fram i salen och sen gå vår väg.

Jag säger då bara det...Terra 1 och Terra 2... Tentatanter... toamöjligheter... lång skrivtid... check av LiU-kort.... tentap... Ordning och reda! Pengar på fredag!

/Elin

2 kommentarer:

  1. Undrar om 4 frågor hade varit bättre eller sämre än 16..?

    Jag hörde förresten att du undrade vad det blivit av mig? Det är så enkelt som att jag har insett att jag gör av med mer tid på msn om jag startar msn, än om jag aldrig slår igång det ;).

    SvaraRadera
  2. Terra 2 på fredag...be there!
    Jag börjar bli less på de anonyma tentorna, tentatanterna är så otekniska.

    SvaraRadera