03 juni 2009

Legacy

Efter att ha skrivit dagens inlägg i den andra bloggen (jag vet, illa när man börjar länka till sig själv) satte jag mig ner och såg The X-files, men efter det så började jag söka och läsa om massakern på Himmelska fridens torg.

Det är ingen rolig läsning och när man annars kan säga antingen "det var så länge sedan" eller "det är så långt borta" så fungerar inget av det i det här läget. Det var 20 år sedan och Peking är lika långt borta som London. Det är som att läsa om Berlinmuren, fast med ett tragiskt slut. Det är så nära men så fruktansvärt långt borta från ens sinnesvärld.

På (engelska) Wikipedia har 30 % av alla atriklar en rubrik som heter Legacy (68% har en rubrik som heter "in pop cultre" men det är en annan historia). Där skrivs vad händelse, personer (sånger, böcker, målningar etc) har lämnat efter sig av värde till eftervärlden. Samtidigt som de mest är väldigt tramsigt så tycker jag att det är märkligt att artikeln om protesterna på Himmelska fridens torg inte har det. Inte heller har artikeln om studenten framför stridsvagnen det. Skulle mannen som antagligen avrättades för att ha varit beredd att offra livet för friheten och demokratin inte ha efterlämnat något till eftervärlden?

Vad säger det om vår värld egentligen? Fast det finns ju många som gärna ser att historien glöms bort, att ingen uppmärksammar och att det aldrig någonsin ska hända igen. Jag känner mig som en trångsynt västlänning som är så övertygad om att vårt sätt är det bästa att jag inte kan se något annat...men när kan det någonsin vara det bästa att hamna i en situation där människor faktiskt inte tycker det är värt att flytta på sig när en stridsvagn kommer?

Jag gjorde, som så många andra före mig, Google-jämförelsen:

google.se gav:google.com gav:
google.jp gav:google.cn gav:
Jag vet att bilderna är små och dåliga, så jag uppmanar er att klicka på dem och obeservera att google.se var den enda sidan som hade reklam och tyckte att vi skulle söka på Den förbjudna staden också. Ni kan också observera mina lysnade japanska- och kinesiskaskill!

Längst ner på den kinesiska sidan står det:
据当地法律法规和政策,部分搜索结果未予显示。

Som fritt översatt (mha Google translate (alla språklärares mardröm)) betyder:
Enligt lokala lagar och föreskrifter och politik, vissa sökresultat visas inte. Eller på utrikiska: According to local laws and regulations and policies, some search results are not displayed.

Till Kinas försvar (eller till zh.wikipedias cred) så finns bilden på studenten framför stridsvagnarna att se på den kinesiska wikipediasidan. Om den går att se från Kina har jag lite svårt att undersöka i dagsläget.

/Elin

Känner du också för att göra google-exprimentet? Isf heter "protesterna vid Himmelska fridens torg" "六四事件" på kinesiska och "六四天安門事件" på japanska. Have fun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar