04 juni 2009

Bara för att provocera

Igårkväll, just som jag stängde ner allting för att gå och lägga mig (processen började 01:09) började en kines prata med mig på msn. Jag vet inte riktigt vad det är han vill, men han har pratat sporadiskt med mig sen vi hade en kurs tillsammans förra året. Mest är det jag som pratar och han som upprepar mina argument med andra ord.

Så igår, lagom inspirerad av vad jag läst och tittat på (och skrivit om) under dagen började jag prata om massakern på Himmelska fridens torg, utan någon annan anledning än att jag ville provocera honom. Det gick ganska bra och jag hade ganska kul. Han erkände dock att han inte visste så mycket om det pga politiska anledningar men förstod inte varför jag tyckte det var synd. Han sa att hans bild av det var att "someone died".

Sen sa han att kineser var vana vid den här typen av aggerande från myndigheterna. Vilket jag ansåg vara ännu värre, märkligt nog fick jag inte känslan av att han tyckte det. Snarare tyckte han att det var så det var. Jag ska fundera lite mer på det här, men i grund och botten anser jag att man det borde vara en norm att aldrig köra in med stridsvagnar bland civila...men det kanske bara är jag?

/Elin

2 kommentarer:

  1. Och snart kommer inte vi tycka att det är konstigt att staten öppnar vår post och läser den innan vi får den (eller kanske slänger den, om det är något de tycker vi inte bör höra!) ;P. *anspelar på anonymitets-/fildelningsdebatten, för den som inte hajade*

    Tack för infon angående de röriga datumen.

    Och så en sak till. Jag har inte ens öppnat dokumentet jag fick av dig (eftersom staten har konfiskerat det - hihi, återkopplingshumor, so funny!) och tänker inte göra det förrän jag är tryggt hemma i Boden.
    Eller på bussen dit, om det inte sitter alltför många skummisar runtomkring mig som ser ut att vilja stjäla min dator! ;)

    SvaraRadera
  2. "Och snart kommer vi inte tycka".. Kanske det heter.. Vadå grammatik?

    SvaraRadera