06 april 2009

Nedgångens baksida.

Yenkursen går äntligen nedåt (för man kan ju inte tro att det är den svenska kronan som går uppåt)! Eftersom jag fick mitt stipendium så klarade jag den värsta uppgången ganska bra och jag har sluppit ta ut när kursen legat på över 9 SEK för 100 JPY.

Idag hade jag mänsklig kontakt igen efter en halv veckas isolering eftersom vi idag hade provet som enligt utsago inte ska leda till något. Jag, som tycker det
är vansinnigt svårt att välja rätt partiklar och småord i sammanhang där man inte riktigt förstår hela betydelsen (för att inte tala om att fylla i värdelösa lucktexter) tittade på sakuran utanför fönstret som har börjat snöa ner mot marken nu.

Sen åt vi lunch på skolan som vi gjort heeeela förra terminen och det kändes så mysigt att vara tillbaka i samma tråkiga banor igen och vädret var fint och alla var glada. Det bara var en sån där härlig känsla hos alla att vi inte ville sluta ha den! Vi vandrade omkring på Campus, som är finare än någonsin i sin sakura-skrud och träffade lite japaner som vi pratade lite japanska med (inte jag inte, men de andra) och så träffade vi Yoshino-sensei som tydligen varit i Linköping och träffat Hanna Andersson som jag borde veta vem det är. Undra om hon menade Helena Larsson?

...och det här var inte alls vad jag tänkt skriva om.

Så...

Efter allt det där och lite till så befann vi oss plötsligt på en factory outlet-mall i Kaihin Makuhari. Där hittade jag en Adidashandväska för bara 3700 yen! Den är ungefär lika stor som min gamla svarta som håller på att gå sönder lite. Så det var helt okej att köpa en så billig handväska tyckte jag...och yenen är ju faktiskt nere på under 8 nu om man frågar Jessica.

Vi kom fram till att vi borde skaffa oss en grill tillsammans och vi började planera de mest underbara grillfesterna som vi kommer att ha hela sommaren (ända ner till isen i ölhinkarna planerade vi). Så det enda som saknades var...just det...grillen (och isen och ölhinken...och ölen och köttet och...)! Vi tog oss till Inage Kaigan där vi trodde att det kunde finnas grillar på Jusco, men ordet "ba-bekyu kikai" (barbeque maskin) föll inte personalen i smaken och de sa att det hade de inte (eventuellt att de inte hade de än, vi glömde bort att lyssna).

Innan dess hade jag dock hunnit köpa en ugn. Ugn och
ugn förresten...tänk er kärleksbarnet till en brödrost och en mikro, detta kärleksbarn har jag köpt. 1980 yen...jättebilligt egentligen och hemskt smidigt! Nu kan jag ju faktiskt värma mat! Äntligen, varför har jag inte gjort det här tidigare?

Idag var jag på riktigt bra shoppinghumör för första gången sen jag kom till Japan. Tyvärr hade jag lite fel folk med mig för att shoppa...men jag är hemskt nöjd ändå! Och nästa gång det är fint väder ska jag fara dit igen, all by myself tror jag, och då jäklar! Då kanske jag till och med kan få lite nya underkläder...nu när yenen är så låg ;)



Har jag sagt att jag inte har någon plats för varken riskokaren eller ugnen och att de står på mitt skrivbord?


/Elin

1 kommentar:

  1. Neeej, ser man på! Det var en gullig liten ugn måste jag säga :D
    Du får skaffa nån sorts minihylla att ha på skrivbordet, så du får upp sakerna en nivå, så det blir "mer plats".
    Jisses, jag tyckte 28 kvadrat var ganska litet :O
    Snygg väska förresten!

    SvaraRadera