27 april 2009

Orginella exempel

Var på min andra TPPE24-föreläsning idag och vi gick igenom 支配戦略 (wikipedia ville inte översätta det, så jag går på "regler"+"strategi"), 囚人ジレンマ ("fångarnas dilemma") och Nash 均衡 (Nash jämlikheten eller Nash equilibrium som den hette hos Ou... eller Nasshu kinkou, som låter som Nat King Cole). Japner tycker också att jirenma är ett bra sätt att säga "dilemma".

Rörande Nash 均衡 fick jag med mig det viktigaste som vanligt: "...映画『A Beautiful Mind』を見るといいかも?", med andra ord (eller ja, med svenska ord): Kanske är bra att se filmen A Beautiful Mind? Det var ungefär vad jag fick med mig från Ous kurs också...A Beautiful Mind är en film att se.

Sen tog vi som sagt upp fångarnas dilemma under tiden jag kunde hänga med ganska bra eftersom det var en av de konkreta exempel som vi gått igenom mycket. Det var rätt kul och jag kunde fokusera mer på att rita (ja, inte skriva, rita) kanji än att lyssna på vad han sa.

Det andra exemplet som han tog upp idag handlade om två grisar. En stor och en liten gris! De hade mat på ena sidan och på andra sidan fanns en knapp. När de tryckte på knappen så öppnades dörren bakom vilken maten fanns och de kunde äta. Men de var ju tvugna att dela, men det ville ingen av dem. Så om lilla grisen tryckte på knappen hann han inte äta något eftersom stora grisen ätit upp allt innan han kom tillbaka, om den stora grisen å andra sidan tyckte på knappen så hann den lilla grisen äta upp mer än hälften innan stora grisen var tillbaka osv...hur skulle de göra?

Ou tog upp precis samma exempel! Det var till och med grisar i exemplet! Herre gud! Finns det inga orginella exempel inom ekonomin? Va? Va? Eller är det en asiatisk grej? Lagomt märkligt känns det i alla fall att sitta i Japan och få höra samma exempel som jag fick höra i C4 på LiU.

På gott och ont, det bevisar att ekonomer är fantasilösa men samtidigt blir det ju lättare för mig!

/Elin

1 kommentar:

  1. Hahaha trodde först att det var grisarna som Ou pratade om som du tog upp igen :D Trodde jag va klar med den kursen och skulle slippa små glupska grisar men efter det du berättar är det ju inte omöjligt att jag får räkna med grisar i Japan oxå (om jag nu kommer iväg)

    SvaraRadera