28 april 2009

Golden week

Så, samtalsämnet i samtliga japanskakurser för stunden är "Vad ska ni göra under Golden week?". Eftersom jag faktiskt har något jag ska göra (fara till Sapporo om jag missat att säga det), klarar jag mig ganska bra undan och kan faktiskt låtsas som om jag kan japanska genom att upprepa det hela om och om igen (lite som självpresentationerna som man kan ganska bra vid det här laget).

Golden week är helgdagar som är lagda 3-5 maj (och 29:e april).

Idag hade vi en ny spinn på det. Vår lärare i konversationskursen är riktigt, riktigt härlig! Vet inte vad hon heter, men hon är den bästa läraren jag stött på i Japan än så länge. Hon frågade om vi visste varför vi var lediga i morgon, INNAN Golden week hade börjat, och vi visste så mycket som att det var Showas dag. Men kände vi till Showa?

Ja det gjorde vi också, Showa är namnet på kejsareran innan den nuvarande (nu heter den Heisei och den har varat i 21 år). Men varför var vi då lediga? Jo, den 29:e april är den framlidne kejsar Showas födelsedag (även om han hette Hirohito när han levde) och enligt japansk tradition är kejsarens födelsedag alltid helgdag. Nu för tiden är 23 december en helgdag eftersom kejsar Akihito fyller år då. Kruxet var dock, att när den förre kejsaren dog, så ville folk fortfarande vara lediga på den dagen! Så nu är de det. De andra gamla kejsarna har inte sina födelsedagar kvar som helgdagar i den japanska kallendern, vilket nog säger sig själv, men den 29:e april förblir en helgdag med förklaringen "Folk ville vara lediga då".

Japan är ju ett land som, av självklara andledningar, avsaknar kristna helgdagar. När man tänker efter har vi i Sverige bara tre helgdagar som inte är kristna (Nyårsdagen, 1 maj och Svenska flaggans dag). Japan kompenserar detta genom att ha diverse märkliga högtider utspridda lite här och var under året.

Enligt vår lärare infördes de flesta på 70-talet när USA och Europa sa till Japan att de bara jobbade och jobbade och jobbade. Så som svar på det slängde de in några lediga dagar, bland annat 3 maj och 5 maj. Fast då började folk ta ledigt den 4 maj, så då gjorde de den till en helgdag också. Om inte det här är demokrati så vet jag inte vad.

Sen vet ni ju hur less man blir när helgdagar infaller på helgen? Som när 1 maj är en lördag...då hade man ju varit ledig i vilket fall som helst men alla affärer är stängda. Dumheter! Japanerna löste detta genom att sätta in en extra helgdag om detta händer. Så eftersom 3 maj är en söndag är vi lediga 6 maj istället (eller ja, också).

Jag antar att det var detta system som gjorde att många helgdagar efter hand tvångsförflyttades till måndagar (Happy monday) för att schemaläggning skulle bli lättare eller nåt. Hur som helst borde Sverige titta på detta och ge oss tillbaka annandag pingst! Japan, som är ett av de effektivare landen i världen, klarar av att lägga till fler lediga dagar, varför kan inte Sverige det? Va?

/Elin

3 kommentarer:

  1. För att i sverige tror vi att mängden utfört arbete står i direkt proportion till mängden arbetstid! :D

    Det är därför folk hellre sitter och rullar tummarna i 4 timmar istället för att jobba en timme och gå hem, även om samma arbete blir utfört.

    Hm, när jag tänker på det så säger folk oftast "jag jobbade i (X) timmar med det (Y)" istället för att säga vad de faktiskt fick avklarat på den tiden ;)

    SvaraRadera
  2. Å andra sidan, jobbar in japaner VÄLDIGT mycket och länge de dagar de inte är lediga?

    Visst är jag fyndig förresten? Med Zom tänkte jag ;)..

    SvaraRadera
  3. Hälsa Jessica o Johan från mej och sen måste du åka hem o skriva igen ;)

    kram

    SvaraRadera