21 april 2009

TPPE24 på japanska

Igår hade jag massa andra saker jag hade tänkt skriva, men sen hörde jag Lisa sjunga på CoCo's och det blev med ens inte lika kul längre att berätta om enkomiföreläsningar.

Till min glädje har jag lyckats få med mig fler människor att läsa spelteori med mig den här terminen. Andrea och Maru som båda läser ekonomi på hemmaplan och Tofu som egentligen bara är meddragen av en japansk tjej som läser tyska. Hon kände förresten igen mig från den förra ekonomikursen jag läste, men jag kände inte igen henne...fast det är klart, jag står nog ut mer i en grupp japaner än vad hon gör.

Det var samma lokal som förra terminen och under hela den tiden var det aldrig mer än 20-30 människor där. Igår var det fullt. Överfullt till och med, så vi som kom i sista stunden (vi visste ju inte vart vi skulle) var så illa tvugna att stå efter kanterna. Det är hemskt svårt att skriva kanji när man står upp och håller i ett block...

Här kommer dock det riktigt intressanta med igårdagens föreläsning: det var inte helt tråkigt.

Jag tror det var en kombination av att jag läst kursen tidigare (fast på engelska hemma i Linköping med Ou Tang) och att den nu var på japanska. Min japanska hjälpte mig att förstå ekonomin och ekonomin hjälpte mig att förstå japanskan! Det var en av de där "minus" + "minus" = "pluss", för var och en för sig är de där ingredienserna bara jobbiga. Tänk att man måste göra saker mer komplicerade för att hålla mitt intresse uppe...

Sidenote: Att gå med i Piratpartiet kändes som en bra idé till en början, nu har jag dock insett att det får ungefär samma resultat som att adda Lasse Alfredsson på Facebook. Jag har fått sju mail på mindre än 24 h...men det är rätt kul, om än vinklad, läsning.

/Elin

1 kommentar:

  1. Anders säger: Du har ju inte ens facebook! Vad vet du om Lasses spammande egentligen?!

    SvaraRadera