17 april 2009

Nu lite långsammare

Den alternativa texten lyder:
We find you guilty of closing your torrents as soon as they finish.
Your sentence is unremovable Hungerian subtitles on everything. (xkcd.com)

Okej...

Av någon anledning är jag väldigt upprörd för att de fyra som stod åtalade i TPB-spectrail fick fängelse och böter på 30 miljoner SEK. Fängelsestraffet är nog det som upprör mest eftersom vi i Sverige faktiskt inte skickar folk till fängelse. Inte helt sant, jag vet, det är så svårt att ha fångar som rymmer från våra obevakade fängelser hela somrarna långa om man inte först stoppar dit dem...men över lag känns fängelsestraff inte som något som delas ut.

Jag har hört någon hävda, och själv fortsätter jag göra det samma, att om man mördar någon så kan man komma undan med vård och öppna anstalter, men ifall man lurar staten på så mycket som 10 kr så hamnar man i fängelse i lika många år. Visserligen är det inte skattebrott det är frågan om nu (men nåde den som lurar staten på skattepengar) men det känns liknande.

Så varför upprör det här mig så mycket?

Jag undrar om det är en generationsfråga, om jag tycker så här eftersom det är lätt och smidigt för mig och det är en teknik som jag stödjer och använder? Tycker jag att det här är ett dåligt domslut eftersom jag faktiskt blir delaktig i ett mycket allvarligare brott nu helt plötsligt? För det blir jag ju. I skrivandets stund laddar jag ner Anders & Måns, två skivor och nya James Bond filmen (alla torrent hittade på TPB förresten).

Jag undrar också om alla lagar och bestämmelser och regleringar över internet och internettrafik kommer att försvinna när vår generation tar över makten? Ifall lagar om fildelning kommer att kännas lika fel som att kvinnor inte fick rösta eller att homosexuella inte fick gifta sig (Jäj! för att i alla fall en bra lag är införd under denna mandatperiod)? Det går ju inte att komma ifrån att även om vi (80-talisterna) börjar bli stora nu och komma ut i "den riktiga världen" och få något att säga till om, så är det fortfarande inte vi som har bestämmanderätten.

Mina åsikter om fildelning i stort är att så fort något har visats på TV eller spelats på radio så är det allmän egendom. Så fort något har spelats upp så kan man ju rent teoretiskt sätt ha spelat in det på video (ursäkta, jag är lite gammalmodig mitt i allt) eller band (hoppsan...ännu äldre), så vad spelar det för roll om någon annan gör det åt mig och jag bara tar del av det lite senare eftersom jag inte hade tid att sitta och vakta vid TV:n/radion? Var jag står på filmer och spel vet jag inte riktigt ännu, så det lämnar jag osagt. Men har en film visats på TV så gäller samma sak som för TV-serier.

Jag bryr mig inte så mycket att den här domen antagligen inte kommer spela någon roll (mer än att det bara kommer att öka Piratpartiets inflytande samt svetsa samman "ungdomskulturen" bättre och ge ett bra samtalsämne), för mig känns det som ett otroligt nederlag för det svenska rättssystemet i vilket jag inte längre tror på. Eller ja, det är kanske det enda nederlag jag faktiskt kan säga att jag vet om...och det är väl egentligen mitt snarare än det svenska rättssystemet (för de bryr sig inte om vad jag tycker). Jag litade på att systemet tog någolunda bra beslut och hellre friade än fällde (vilket är minst lika störande många gånger, men som ändå är mer "svenskt")...och sen går de och kastar fyra människor i fängelse för att filmbolag klagar? Fyra människor som driver en server. Människor som ger folket det folket vill ha...jag vet inte, men politiker kanske borde testa det någon dag.

Politiker ogillar att Sverige betraktas som en fristad för pirtater, men som svensk ungdom i utlandet upplyser man med stolthet både amerikaner, tyskar och japaner om att TPB, det är faktiskt svenskar som står bakom den sidan! I dagsläget slår det faktiskt att säga "Sverige, landet som ABBA och Björn Borg kommer ifrån!"

(På tal om ABBA och Björn Borg! Maru visste inte vem Elvis var! Inte ens när vi visade bilder och sånger och filmer. Jag trodde alla kände till Elvis...)

Den äldre generationen borde förstå det: vi som ska ta över tycker det är bra med fildelning och vi är stolta över TPB. Det de håller på med nu kommer bara att fälla krokben för Sverige i framtiden tror jag...för det är människorna världen över som nu sitter och beklagar sig över det svenska rättssystemet som kommer bedriva politik med Sverige inom en snar framtid.

Som sagt, skiter i att domen redan är överklagad. Skadan är för mig redan gjord...men som det står på TPB:

Don't worry - we're from the internets. It's going to be alright. :-)

Jag tror det jag med...i slutändan. Men just nu känns det bra att vara i Japan.

/Elin

Edit: När "I wish I was a punkrocker" spelades som flitigast funderade jag mycket på det där och jag insåg att jag önskade faktiskt också att jag hade varit född lite tidigare, då det fanns något att engagera sig i och kämpa för...men nu har vi det ju så bra i Sverige att de enda studentkravaller vi har nu mer kräver overall och öl (kravall = krav (på over)all). Jag vet inte om jag ska tycka det är en bra sak att ungdomar i Sverige har fått något att kämpa för och enas under helt plötsligt, eller om jag bara måste beklaga det...Frihet på internet? Ja tack.

3 kommentarer:

  1. Tillåtelse och tillåtelse.. ;)

    Det är väl bra att jag raggar läsare till din blogg, så att du tjänar mer pengar på dina reklaminlägg? ;p

    SvaraRadera
  2. Btw; No, not really.. It didn't work that well... ;)
    Men jag har faktiskt lärt mig liiite igår iaf! :D

    SvaraRadera
  3. Pga min frånvaro under lovet ligger jag efter med att läsa din blogg. Varför i hela friden laddar DU ner Quantum of solace??? Har du fått bra filmsmak helt plötsligt???

    SvaraRadera